A látási figyelem mélyül el ez idő tájt. A pontos
és precíz foglalkozásokhoz és a nagymozgások balesetmentes kivitelezéséhez is
jó
látásra van szüksége a gyermeknek: át kell látnia egy-egy helyzetet ahhoz, hogy
a problémát értelmezni is tudja. Ebben az életkorban már biztosan minden
gyermek szeret rajzolni, nyomot hagyni a papíron – firkál, de egyre ügyesebben
húzza a vonalakat. Ekkor már nem okoz gondot számára, hogy egy összetettebb
képet részleteiben is felfedezzen.
A gyermekek életében nagyon
fontos a mozgás. A nagymozgások gyakorlása közben érlelődnek érzékeléseik, az
őket érő ingerek feldolgozása, az érzékszervek használata. Fontos, hogy a
kicsik minél többet mozogjanak a szabadban. Emellett azonban már az is fontos
lesz, hogy hosszabb időt el tudjon tölteni egy helyben ülve, és figyelve arra,
amit éppen csinál. A látási funkciókat nagyon jól lehet gyakorolni képeskönyvek
vagy diafilmek nézegetésével, árnyjátékokkal, és rajzolás közben sokat fejlődik
a kisgyermekek összpontosító képessége, a szem-kéz összehangolása is.
Ismertessük meg a kicsivel a
festést is. Nem igényel különösebb eszközöket, csak egy kis körültekintést. Adjunk
olyan ruhát rá, amit nem baj, ha véletlenül összefest, és vegyünk olyan
festéket, amit gyermekeknek is ajánlanak a gyártók. Az külön izgalmas nekik,
amikor a vizes ecsettel a tenyerüket, karjukat is csiklandozzák. Emellett
megtanulnak ügyesen bánni egy másik eszközzel, és így a finommozgás is
fejlődik. Szivaccsal is rajzolgathatnak egy kihajtogatott kartondobozra, az
kevésbé ázik el.
Vannak gyerekek, akik folyton
esnek-kelnek, csetlenek-botlanak, mert nem tudnak jól figyelni arra, hogy
milyen akadályok kerülnek eléjük, vagy nehezebben veszik észre a kisebb
gödröket, eltévesztik a távolságot egy-egy játszótéri eszköz birtokba
vételénél. Akad, akinek a sorozatos rossz élmény kedvét szegi, és kevesebbet
fog mozogni, de van, aki mindezek ellenére bátran kísérletezik tovább. A sok
gyakorlás elengedhetetlen, és a kevésbé jól figyelő gyermekre talán gyakrabban
szólunk rá, többször leszünk vele ingerültek. Ne utólag szóljunk a gyermekre
vagy szidjuk meg, hanem igyekezzük mi átlátni a teret a gyermek szemszögéből,
és előre figyelmeztessük a veszélyforrásokra. Álljunk meg a játszótér
bejáratánál, és együtt térképezzük fel, tekintsük végig, mi hol van, hol van
sok gyerek, hol van a homokozó széle, és guggoljunk le hozzá, hogy
megbizonyosodjunk arról, hogy amit mutatunk, azt ő is látja. Így irányíthatjuk
a figyelmét, és ezzel arra szoktatjuk, hogy ő maga is megtegye ezt más
esetekben.
A könyvek, képek sem kötik le
azt a gyermeket, aki vagy nem látja jól az apró részleteket, vagy nem tudja
megfigyelni azokat. Próbálkozzunk nagyobb méretű könyvekkel, egyszerű rajzokkal.
Vagy rajzoljunk mi, fekete, vastag filccel, amit a kisded is jól láthat.